Enligt JO har polis Malin Bohman Jäverfalk ”närmast gjort sig till ombud” i en civilrättslig fråga när hon ringde ett pensionsbolag och ifrågasatte deras affärsmetoder – någonting som bröt mot grundlagen. Polisen anser dock inte själv att hon har gjort något fel och att det vore ”obehagligt” om polisen inte fick ge den här typen av service åt allmänheten.
Det var VD:n för pensionsbolaget som JO-anmälde polisen i Gävle sedan polisassistent Malin Bohman hade ringt upp företagets kundtjänst och ställt frågor om deras affärer å en kunds vägnar. VD:n ringde senare under dagen upp polisen eftersom han ansåg att det var besynnerligt att polisen la sig i bolagets affärer. Frågan visade sig då handla om på vilket sätt bolaget ingick avtal med sina kunder. Enligt VD:n hade polisen varit upprörd och sagt att bolaget bedrev ”bluffverksamhet” och att det inte fanns något bindande avtal med kunden. VD:n uppelvede situationen som mycket hotfull och att polisen använde sin ställning som påtryckningsmedel.
Pensionsbolaget kontaktade senare den kvinna som polisen sa sig ha agerat för och fick då reda på att hon inte hade gjort någon polisanmälan mot bolaget.
Polis Malin Bohman |
http://www.scribd.com/doc/178995329/JO-Anmalan-polis-Malin-Bohman-279-2012-pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar