onsdag 2 april 2014

Polisens vädjan: Sluta säg att vi ska ta barnen - Det är ju det polisen gjort i 154000 fall


Polisens vädjan: Sluta säg att vi ska ta barnen


Svenskars egna upplevelser
På Haningepolisens Facebooksida har flera svenskar delat med sig av sina egna upplevelser av så kallade "polishot".
Här följer några:
* "Jag är snart 48 år och har stor SKRÄCK/fobi för polisen! När jag var liten fick jag höra att gör du inte si eller så eller är snäll så kommer polisen...jag tror det är uniformen jag är rädd för. Jag kan än i dag inte gå in på en polisstation eller stå öga mot öga med en polis".
* "Jag blev skrämd för polisen när jag var liten (4-5 år), min bror (8-9 år) drog en ramsa om poliser, när han såg polisen på långt håll och jag trodde vi skulle bli intagna till häktet och få skäll, det var antagligen det som vår mamma sa till oss".
* "Blir så arg på folk/vuxna som skrämmer barnen med polisen!! Har själv jobbat med uniform, mim mor lika så, min extrafar jobbat som polis. Ingen av oss har skrämt våra barn med polisen men min yngsta tös är rädd än i dag (hon är snart 15)".
* "Jag var livrädd för poliser. En gång lurade min kompis mig att jag skulle stjäla 50 öre av min mamma så skulle hon göra samma sak mot sin. När vi träffades hade hon inte gjort det och krävde hälften av godiset annars skulle hon skvallra för polisen".
"Nu får du vara snäll – annars kommer polisen och tar dig".
Har du sagt så till dina barn någon gång? Då ska du sluta med det.
Det tycker i alla fall polisen som nu vädjar till föräldrar om att sluta skrämma barn med polisen.
– I värsta fall kan det leda till att ett försvunnet barn inte vågar visa sig för polisen när han eller hon behöver hjälp, säger Kjell Lindgren på Stockholmspolisen, till Expressen.

"Om du inte gör som jag säger så kommer polisen och tar dig".
Svenska föräldrars skämtsamma hot till sina barn kan få allvarliga konsekvenser. Det menar polisen som nu uppmanar föräldrar att sluta skrämma upp sina barn med polisen.
Bakgrunden är flera fall den senaste tiden som rör försvunna barn. Personerna har påträffats efter bara några minuter, men poliserna brukar ändå åka ut till platsen för att kontrollera att allt är som det ska och prata med barnen.

Tror att poliserna är arga

Det poliserna möts av är dock rädsla, blyghet och tystnad.
"Oftast försvinner det efter en liten stund, men ibland lyckas vi inte övertyga dem om att vi inte alls är arga på dem utan jätteglada att de kommit till rätta", skriver polisen i Haninge på sin Facebooksida.

Känner igen problemet

Under onsdagen har frågan diskuterats flitigt på Haningepolisens Facebooksida. Och Kjell Lindgren på Stockholmspolisen känner igen problemet.
– Det här är något jag har levt med sedan jag började inom polisen 1974. Det är en kultur och ett talesätt som folk tyvärr använder utan att tänka efter, säger Kjell Lindgren till Expressen.

"Kan sätta sina spår"

Enligt polisen kan föräldrarnas hot leda till att barnen blir rädda för poliser. Under tisdagen var en tidigare försvunnen flicka så rädd och ledsen att hon inte vågade prata med poliserna överhuvudtaget.
"Tänk på att inte skrämma era barn med polisen! Även om vi vuxna tycker att det är uppenbart att vi skojar genom att säga "nu är det bäst att vara snäll, annars kommer polisen där och tar dig" så kan det sätta sina spår hos våra små", skriver polisen.

Kan råka illa ut

Om inte föräldrarnas skämt upphör befarar polisen att något allvarligt kan inträffa.
"I värsta fall kan det innebära att ett barn som gått vilse ligger och gömmer sig i skogen eller inte vågar vända sig till oss när de behöver hjälp. Det vill vi inte", skriver polisen i Haninge.
Kjell Lindgren förklarar att han själv undviker att använda talesättet. Han uppmanar föräldrar att i stället förklara för barnen.
– Att skrämma någon med något som inte är sant är dessutom fel om man ser till barnuppfostran. Det är bättre att förklara sakligt att vi kommer när folk behöver hjälp, säger Lindgren.

Här är hela polisens inlägg:

Nedan ser Ni verkligheten

http://corruptiosweden.blogspot.com/2013/02/corruptio-journalist-avslojar.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar